Ειρηνική συμβίωση: Από τη αχλύ της Ιστορίας στο χθες.
Μαζί με την ανάδυση, μέσα από την αχλύ της ιστορίας, των πρώτων κοινωνικών συσσωματώσεων, προέκυψε ιδιαιτέρως επιτακτικό το αίτημα της ειρηνικής συμβίωσης των πρώτων ομάδων ανθρώπων. Καμιά ισορροπία δεν ήταν, όπως και δεν είναι, δεδομένη. Πρωτίστως έπρεπε να επιβληθούν κάποιοι βασικοί κανόνες, οι οποίοι θα επέτρεπαν ένα mimimum επίπεδο ασφάλειας και ελευθερίας, και στη συνέχεια να επινοηθεί ένας φορέας επίβλεψης της τήρησής τους.
Στο διάβα της ιστορικής εξέλιξης, το πλέγμα κανόνων ειρηνικής συμβίωσης και φορέων επίβλεψης της εφαρμογής τους έλαβε διάφορες μορφές. Ποτέ, όμως, δεν υποβαθμίστηκε. Στην πολιτική σκέψη μάλιστα του «θείου» Αθηναίου φιλόσοφου Πλάτωνα κατέχει πρωτεύουσα σημασία, αφού στην ιδανική του «Πολιτεία» δίνει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαίδευση και τη λειτουργία των φυλάκων της.
Στην αρχαία Ελλάδα, και ειδικότερα στην Αθήνα, επινοήθηκε για πρώτη φορά στην ανθρώπινη ιστορία ο όρος «Αστυνόμος» με περιεχόμενο όχι πολύ διαφορετικό από το σημερινό. Ο Αριστοτέλης, στο έργο του «Αθηναίων Πολιτεία» περιγράφει με σαφήνεια τα καθήκοντα των αστυνόμων της εποχής του.
Το σημερινό μοντέλό (πρότυπο) Αστυνομίας, σε γενικές γραμμές, είναι παιδί του Διαφωτισμού —ο Ιταλός διανοούμενος Cesare Beccaria (1738 - 1794) είναι ο πρώτος που θα διατυπώσει την υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίζει την ειρηνική συμβίωση, τα δικαιώματα και τις ελευθερίες των πολιτών. Στην καμπή του 18ου προς τον 19ο αιώνα, στη Γαλλία, στα χρόνια του Ναπολέοντα θα λάβει σάρκα και οστά το πρώτο σύγχρονο αστυνομικό σύστημα, το οποίο και θα λειτουργήσει ως πρότυπο για όλη σχεδόν την ευρωπαϊκή ήπειρο. Απέναντι σ’ αυτό το συγκεντρωτικό σύστημα, λίγο αργότερα, στην Αγγλία θα υιοθετηθεί ένα αστυνομικό σύστημα περισσότερο φιλελεύθερο, ανάλογο του πολιτικού πολιτισμού της τότε θαλασσοκράτειρας (Robert Pell, Metropolitan Police Act, 1829).
Στην Ελλάδα, αμέσως μετά την έναρξη του αγώνα της εθνεγερσίας, με το πρώτο σύνταγμα, το «Πολίτευμα της Επιδαύρου» (1822), θα ιδρυθεί Υπουργείο της Αστυνομίας, πρόβλεψη δηλωτική της έμφασης που έδιναν οι εξεγερμένοι Έλληνες στην κοινωνική ειρήνη και την ευταξία. Το Υπουργείο της Αστυνομίας και τις πρώτες αστυνομικές αρχές υπηρέτησαν διακεκριμένοι άνδρες του Αγώνα, όπως ο Ανδρέας Μεταξάς, ο Γρηγόριος Δικαίος (Παπαφλέσσας), ο Μακρυγιάννης, ο Νικηταράς, κ.ά.
Η Αστυνομία μας σήμερα.
Τα χρόνια που ακολούθησαν την ίδρυση του σύγχρονου ελληνικού κράτους υιοθετήθηκε, σε γενικές γραμμές ένα μικτό αστυνομικό σύστημα, επηρεασμένο τόσο από το γαλλικό όσο και από το αγγλικό μοντέλο. Η Ελληνική Αστυνομία, με τη σημερινή της μορφή ιδρύθηκε το 1984. Είναι Σώμα Ασφαλείας και έχει αποστολή:
(α) την εξασφάλιση της δημόσιας ειρήνης και ευταξίας και της απρόσκοπτης κοινωνικής διαβίωσης των πολιτών, που περιλαμβάνει την άσκηση της αστυνομίας γενικής αστυνόμευσης και τροχαίας.
(β) την πρόληψη και καταστολή του εγκλήματος και την προστασία του Κράτους και του δημοκρατικού πολιτεύματος, στα πλαίσια της συνταγματικής τάξης, που περιλαμβάνει την άσκηση της αστυνομίας δημόσιας και κρατικής ασφάλειας.
Στα 35 χρόνια που διέρρευσαν από τότε, μέσα στο νέο πολιτικό κλίμα που διαμορφώθηκε τα τελευταία 50 και πλέον χρόνια, η Ελληνική Αστυνομία —πέρα από τη στήριξη της λειτουργίας του κράτους— αναδείχθηκε σε ένα οργανισμό υψηλής κοινωνικής προσφοράς. Το έργο της δεν περιορίζεται στα στενά όρια που καθορίζει το νομικό πλαίσιο λειτουργίας της, αλλά επεκτείνεται σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής. Πρόκειται για ένα Σώμα που στελεχώνεται κατ’ εξοχήν από τα λαϊκά στρώματα, λειτουργεί και δρα εν ονόματι και υπέρ του ελληνικού λαού.
Αστυνομία και κοινωνία.
Στο καθημερινό αγώνα του Έλληνα αστυνομικού για την εξασφάλιση της ειρηνικής συμβίωσης των πολιτών και την εξασφάλιση των συνταγματικών τους ελευθεριών και δικαιωμάτων είναι αναγκαία η συνδρομή όλων μας. Το έγκλημα, η ανομία γενικά, απειλούν όλους μας, χωρίς εξαιρέσεις. Υπονομεύουν τις ελευθερίες μας, υπονομεύουν κάθε δημιουργική προσπάθεια. Απειλούν το δημοκρατικό μας πολίτευμα.
Τα απειλητικά αυτά φαινόμενα έχουν κοινωνική βάση και, για την αποτελεσματική τους αντιμετώπιση, απαιτούν κοινωνικές απαντήσεις. Απαιτούν, εν ολίγοις, δραστική κοινωνική παρέμβαση. Και μέσα στο πλαίσιο αυτό είναι απολύτως αναγκαία η ηθική, και όχι μόνον, του κατά το σύνταγμα βασικού φορέα αντεγκληματικής πολιτικής, δηλαδή της Ελληνικής Αστυνομίας. Της Αστυνομίας ως θεσμού, αλλά και του κάθε αστυνομικού ξεχωριστά. Κυρίως των αστυνομικών που αναξιοπαθούν, ή πάσχουν καθοιονδήποτε τρόπο, εξαιτίας των προσπαθειών τους να εκπληρώσουν ευόρκως τα καθήκοντά τους.
Ο Όμιλος Φίλων Ελληνικής Αστυνομίας
Δυτικής Αττικής.
Με το σκεπτικό αυτό και βαθύ αίσθημα κοινωνικής ευθύνης ιδρύθηκαν οι Όμιλοι Φίλων της Αστυνομίας. Ο δικός μας Όμιλος ιδρύθηκε το 1958 ως «Όμιλος Φίλων Βασιλικής Χωροφυλακής Αιγάλεω». Στην πορεία ο τίτλος μεταβλήθηκε, ανάλογα με τις εκάστοτε θεσμικές αλλαγές στην οργανωτική δομή της Ελληνικής Αστυνομίας. Πάντα, όμως, κάλυπτε με τη δράση του το χώρο της Δυτικής Αττικής. Ο σημερινός τίτλος υιοθετήθηκε κατά την τροποποίηση του καταστατικού του το 1988.
Κάτι που πάντα χαρακτήριζε τον Όμιλό μας ήταν ένα βαθύ αίσθημα κοινωνικής ευθύνης. Ένιωθε πάντοτε την υποχρέωση ότι πρέπει να αναφέρεται στο κοινωνικό σύνολο και να εκθέτει τους στόχους και τα πεπραγμένα του. Ειδικά, όμως, φέτος, που συμπληρώνει 60 χρόνια δημιουργικής δράσης και κοινωνικής προσφοράς, αισθανόμαστε τη βαθιά ευθύνη να κάνουμε ένα νέο απολογισμό και να σταθούμε απέναντι στο αύριο, απέναντι στις νέες προκλήσεις που μας επιφυλάσσει το παρόν και το μέλλον, κοιτώντας κατάματα την τοπική μας κοινωνία, την οποία υπηρετούμε μέσω της ηθικής μας συμπαράστασης στο φύλακα – άγγελό μας, τον Έλληνα αστυνομικό.
Πριν, 60 λοιπόν, χρόνια μια ψυχωμένη ομάδα συντοπιτών μας, έχοντας βαθιά επίγνωση του τεράστιου κοινωνικού έργου που επιτελούσε, και εξακολουθεί να επιτελεί, υπό αντίξοες συνήθως συνθήκες η Αστυνομία μας, ίδρυσε τον Όμιλό μας, σαν μια χειρονομία έμπρακτης αναγνώρισης και συμπαράστασης. Στα 60 αυτά χρόνια αγωνιστήκαμε να κρατήσουμε τον πολίτη κοντά στον αστυνομικό. Συνειδητοποιώντας τις βαριές απώλειες που έχει υποστεί το Αστυνομικό Σώμα κατά την εκτέλεση του καθήκοντός του, κατανοήσαμε την ανάγκη στήριξής του. Βλέποντας τον αστυνομικό να βρίσκεται στο στόχαστρο του κάθε κακοποιού, εκείνου που επιβουλεύεται την ειρηνική κοινωνική συμβίωση, εκείνου που απειλεί τη ζωή και τα δικαιώματα του κάθε πολίτη, και, κατανοώντας τους κινδύνους που διατρέχει, προσπαθήσαμε να σταθούμε δίπλα του.
Βασικός μας στόχος ήταν να φέρουμε τον πολίτη κοντά στον αστυνομικό, να ξεπεράσουμε παρεξηγήσεις που ενδεχομένως οι περιπέτειες της χώρας είχαν δημιουργήσει, να εμπεδώσουμε ένα κλίμα αμεσότερης δυνατής συνεργασίας. Μέσα από σειρά κοινωνικών και ανθρωπιστικού χαρακτήρα εκδηλώσεων επιδιώξαμε την υλοποίηση των στόχων μας. Αναμφίβολα τα πρώτα χρόνια ήσαν δύσκολα. Όμως, προοδευτικά, χάρη στην επιμονή μας, στη διαφάνεια των στόχων μας, τη συμπαράσταση ενεργών πολιτών της περιοχής και την ανταπόκριση των αστυνομικών του τόπου μας καταφέραμε να δημιουργήσουμε μια νέα σχέση συνεργασίας, που ολοένα και βαθαίνει προς όφελος της τοπικής μας κοινωνίας.
Το έργο μας συνεχίζεται παρά τις δυσκολίες. Αν και κατ’ επανάληψη τα γραφεία μας έχουν δεχθεί εμπρηστικές επιθέσεις από άτομα που ενοχλούνται από την κοινωνική ειρήνη, τις συνθήκες ελεύθερης και δημιουργικής δράσης, εμείς επιμένουμε να υπηρετούμε τους στόχους μας: Να στηρίζουμε το δικαίωμα του πολίτη να ζει ελεύθερος μέσα σε ένα κλίμα ασφάλειας και ευρυθμίας. Και το στηρίζουμε προωθώντας έμπρακτα την ιδέα ότι πολίτες και Αστυνομία είναι, μοιραία, παρτενέρ, στενοί συνεργάτες, για την εμπέδωση του κλίματος εκείνου που θα επιτρέπει σε όλους ανεξαιρέτως να εκφράζουν ανεμπόδιστα τις δημιουργικές τους προσπάθειες.
Ειδικότερα οι σκοποί του Ομίλου μας είναι:
(α) Η ανάπτυξη και προβολή του κοινωνικού έργου της Ελληνικής Αστυνομίας που συνίσταται στην προστασία των πολιτών από κάθε έκνομη ενέργεια μέσα από την τήρηση και την εφαρμογή των νόμων του κράτους.
(β) Η ηθική και υλική ενίσχυση των οικογενειών των θυμάτων του καθήκοντος των υπαλλήλων της Ελληνικής Αστυνομίας, καθώς και των οικογενειών των εν ενεργεία αστυνομικών υπαλλήλων που έχουν ανάγκη.
(γ) Η ηθική και υλική ενίσχυση των τοπικών Υπηρεσιών του Αστυνομικού Σώματος για την ευόδωση των ανωτέρω σκοπών.
(δ) Η μέριμνα για τη διευκόλυνση της μόρφωσης των παιδιών των θανόντων εν ενεργεία αστυνομικών υπαλλήλων.
(ε) Την μέσω του Ομίλου έκφραση φιλικών αισθημάτων των γυναικών και των ανδρών της Ελληνικής Αστυνομίας, και των φίλων τους, προς το λαό με την κοινωνική αυτού προαγωγή και την προστασία του περιβάλλοντος.
(ς) Η ηθική και υλική ενίσχυση των μελών του Ομίλου και των οικογενειών τους, καθώς και η οικονομική ενίσχυση αναξιοπαθούντων μελών του Ομίλου.
(ζ) Η ανάπτυξη και η καλλιέργεια της ιδίας δωρεάς μελών σώματος, μετά θάνατο, μεταξύ των μελών του Ομίλου, για τη σωτηρία καταδικασμένων σε θάνατο —λόγω παθολογικών αιτίων— συνανθρώπων.
(η) Η λειτουργία Τράπεζας Αίματος μεταξύ των μελών του Ομίλου για την κάλυψη αναγκών των μελών και των οικογενειών τους, καθώς και αστυνομικών υπαλλήλων, γυναικών και ανδρών, και μελών των οικογενειών τους.
(θ) Η ίδρυση αθλητικής σκοπευτικής ομάδας μεταξύ των μελών του Ομίλου σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και η συστηματική καλλιέργεια και ανάπτυξη των δυνατοτήτων των αθλητών του με τη συμμετοχή σε αθλητικούς αγώνες, και
(ι) Η καλλιέργεια και η διάδοση του αθλητικού πνεύματος γενικότερα.
Υλοποιώντας τους στόχους μας:
Υλοποιώντας τους στόχους του, κατά καιρούς, ο Όμιλος Φίλων Ελληνικής Αστυνομίας Δυτικής Αττικής μεταξύ άλλων:
- Βραβεύει προσωπικότητες που πρόσφεραν ή προσφέρουν υπηρεσίας στο Σώμα της Ελληνικής Αστυνομίας.
- Βραβεύει και ενισχύει οικονομικά αστυνομικούς που επέδειξαν εξαιρετική δραστηριότητα, ζήλο, θάρρος και αποφασιστικότητα κατά την εκτέλεση του καθήκοντος για την προστασία της έννομης τάξης, τιμώντας έτσι την Ελληνική Αστυνομία.
- Βραβεύει με χρηματικό ποσό αριστούχους μαθητές οικογενειών αστυνομικών που εισάγονται σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
- Προσφέρει δώρα σε πολύτεκνες οικογένειες και ορφανά κατά τις άγιες ημέρες των Χριστουγέννων και του Πάσχα.
- Προσφέρει γλυκίσματα και ποτά στις τοπικές Αστυνομικές Υπηρεσίες κατά τις άγιες ημέρες των Χριστουγέννων.
Ξέχωρα, όμως, από τις ενδεικτικές αυτές περιπτώσεις, ο Όμιλός μας, με σειρά ιδιαιτέρων ενεργειών, εργάζεται καθημερινά εμπράκτως για την υλοποίηση των στόχων του, που ουσιαστικά δεν είναι άλλοι από το χτίσιμο μιας κοινωνίας ελεύθερης και δημιουργικής, χωρίς βία και έγκλημα.